Kefaretem za obgadywanie jest martwiąc się okazać skruchę i zyskać przebaczenie tego, kogo się obgadywalo. Nie okazując żalu zyskać przebaczenie jest dwulicowością, co jest jeszcze osobnym grzechem. Są trzy rodzaje obgadywania:
1- Powiedzieć: „To nie jest obgadywanie, powiedzialem to, co jest u niego.” W ten sposób mówiąc nazywa się haram helalem (to, co zakazane, że jest dozwolone), co jest bardzo niebezpieczne.
2- Jeśli obgadywany uslyszal, to obgadujący tylko poprzez okazanie żalu nie zostanie wybaczony. Powinno się zyskać przebaczenie obgadywanego. Hadis szerif glosi: „Jeśli obgadywany nie wybaczy, to nie zostanie się wybaczonym za obgadywanie.” (Dejlemi)
3- Jeśli obgadywana osoba nie uslyszala, to obgadujący zostanie wybaczony poprzez okazanie żalu, skruchy i dokonanie dobrej modlitwy za obgadywanego. Powinno się modlić mówiąc: „Rabbi wybacz mnie i osobie, którą obgadalem.”
„Kefaretem za obgadywanie jest modlenie się o przebaczenie dla obgadywanego.” (Ibni Lal)
„Jeśli obgadujący będzie się modlil o przebaczenie obgadywanego, to będzie to kefaretem za grzech obgadywania.” (I.Hibban)
Kiedy jest dozwolone obgadywanie?
1- W celu poinformowania odpowiednie urzędy o skardze dotyczącej niesprawiedliwości, nadużycia.
2- Powiedzieć kompetentnemu, wywierającemu wplyw: „Jakiś czlowiek robi niedozwolone czyny, przeszkodźcie mu w tym.”
3- Przyjaźniącemu się z tym, kto należy do ehli bidat. Powiedzieć: „nie chodź z nim, on należy do ehli bidat.”
4- Będąc świadkiem powiedzieć, jak ten ktoś coś zrobil.
5- W celu chronienia ludzi od tych, co bez skrępowania grzeszą np. powiedzieć: on jest hazardzistą.
6- W celu chronienia muzulmanów od szkód ehli bidat informować slowem i pismem o ich książkach i wypowiedziach. (Jest to jednocześnie nakazem religii).