www.kalendarzislamski.pl - Twoj kalendarz o Islamie

Polski Kalendarz Islamski dla muzułmanów i nie tylko, z codziennie aktualizowanymi informacjami o Islamie oraz czasami modlitw dla pośzczególnych miast
Witamy,
9 Listopad 2018 Piątek - 1 RabiulAwwal 1440   
Strona odwrotna

Powiedzieć: inszallah

Inszallah ma znaczenie: jeśli Allah pozwoli, obdarzy. Jest to slowo wypowiadane w celu polecenia wszystkich czynów Allahu Teala, które zachodzą w skutek Jego życzenia.

Imam Gazali (rahmetullahi alejh) wyjaśniając, dlaczego należący do mezheby Szafii mówią inszallah, powiedzial:

Szafii z powodu tych czterech okoliczności mówią inszallah:

1- Lękają się, że gdy powiedzą: oczywiście jestem wierzącym, uczonym, to będzie to zaliczane jako wychwalanie się, ponieważ spytali się pewnego uczonego, co jest brzydkie pomimo, że jest prawdą i otrzymali odpowiedź: „Brzydkie jest wychwalanie samego siebie, jeśli jest to też prawdą.”

2- W celu wspominania zawsze imienia Allaha mówi się inszallah. Ajet kerime glosi: „Nie mów, że jutro zrobisz, nim powiesz inszallah.” (Kehf 23, 24) Nie tylko w wątpliwych sprawach, lecz w sprawach pewnych mówi się inszallah.

3- Mówi wierzący, który zyskal prawdziwą wiarę, doskonalą wiarę i slabą wiarę. Doskonale wierzący mówi w znaczeniu, że jest wierzącym. Tutaj powiedzenie inszallah nie oznacza tego, że mówi: nie jestem wierzącym. Doskonale wierzący mówi w znaczeniu, że będę inszallah prawdziwym wierzącym. Ajet kerime glosi: „Wlaśnie oni są prawdziwymi wierzącymi.” (Enfal 4) Nie jest blędem wątpienie o sobie, czy jest się doskonalym wierzącym, czy nie. W tym znaczeniu powiedzenie inszallah jest dozwolone. Nie wątpi się tutaj, czy jest się wierzącym, tylko czy jest się doskonalym wierzącym. Wiara poprzez ibadet (czczenie Allahu Teala) dochodzi do stanu doskonalego. Ale my nie wiemy, czy nasz ibadet jest doskonaly. Ze znaczeniem: „inszallah posiadam doskonalą wiarę (inszallah jestem wierzącym)” powiedzieć jest dozwolone.

4- Boi się, żeby w ostatnim oddechu nie umrzeć bez wiary. Nikt nie wie, czy ma gwarancje, że umrze z wiarą. Jeśli umrze bez wiary, to wszystkie jego czyny znikną. Przyjęcie czynów jest związane z posiadaniem wiary w ostatnim oddechu. Ktoś może żyć jako wierzący i umrzeć jako niewierzący, albo żyć jako niewierzący i na końcu życia uwierzyć. W końcu życie jako niewierzący nie będzie posiadalo żadnej wartości, życie wierzącego umierającego bez wiary nie będzie też w ogóle wartościowe. Ebuddera (rahmetullahi alejh) powiedzial: „Nie bojący się, że umrze bez wiary, umrze bez wiary.” Ajet kerime glosi: „Koniec czynów należy do Allaha.” (Hadż 41)



Wiara wprowadzi posiadającego ją do Raju. Jak do wieczora nie trwający post nie jest zaliczany jako post, nie odda dlugu, tak i do ostatniego oddechu, nie trwająca do końca wiara nie doprowadzi jej wlaściciela do Raju. W końcu nie będzie to uznane za wiarę. Z tego powodu powiedzieli, że są inszallah wierzącymi, w znaczeniu, że inszallah umrą też w ostatnim oddechu z wiarą. (Ihja)



Powyższe informacje Imama Gazali (rahmetullahi alejh) są wg mezheby Szafii. My z mezheby Hanefi powinniśmy mówić: Oczywiście jestem muzulmaninem.




Bookmark and Share

Imiona dla dzieci
Chłopiec: 
Dziewczynka: 





Logowanie  
     
Zapomniałem hasła
Rejestruj się za darmo
Dlaczego warto się zarejestrować?
Login:   
Hasło: 
   
 
 
kalendarzislamski.pl - Polski Kalendarz Islamski dla muzułmanów i nie tylko, z codziennie aktualizowanymi informacjami o Islamie oraz czasami modlitw dla poszczególnych miast
Wyrażamy zgodę na publikowanie oraz kopiowanie treści ze strony w drodze Islamu, niemniej jednak prosimy aby przekazać żródło zdobytych informacji.

Polityka plików cookies